Guest Post: “Industria muzicala romaneasca” (Mihai Andrei Petcu)

Dupa cum va anuntam, pe octombrie am schimbat regulamentul concursului in care puteti castiga un iPod Shuffle de 2 GB: de data asta, am asteptat de la voi guest-posturi pe tema industriei muzicale din Romania! Am vrut sa stim ce parere aveti despre ce se intampla la ora actuala, cum vedeti voi situatia. Am mai publicat astfel de guest-post-uri si in urma cu un an si ne-a facut foarte mare placere sa le citim…

De data asta, cel care primeste cele mai multe reactii pozitive (= comentarii, linkuri venite de pe alte bloguri/conturi de Twitter) castiga marele premiu, acel iPod. happy Vom publica un articol pe zi, asteptam parerile voastre despre ele! La 48 de ore dupa publicarea ultimului guest-post vom anunta si castigatorul.

p.s. daca ne-ati trimis si voi articole pe mail si n-ati primit nicio confirmare din partea noastra, atunci va rog forwardati-l si pe adresa monden.info [at] gmail.com si lasati un comentariu aici pana va confirmam ca au ajuns ‘in siguranta’ la noi. THX!)

Continuam seria de articole cu unul scris de Mihai Andrei Petcu. Daca doriti sa cititi si guest-posturile anterioare intrati la categoria “Guest Post”

“Industria muzicala romaneasca”

Nu exista. E o ciorba totala ce se intampla aici si se vede cu ochiul liber, iar singurii responsabili de asta sunt patronii caselor de discuri/productie, televiziunilor de specialitate, ai radiourilor si scoala, nu publicul.

Publicul se comporta exact in modul in care a fost educat. Educat de cine ? Buna intrebare. Educatia muzicala din scoli nu include si prezentul. Se cultiva doar muzica a caror compozitori si interpreti nu mai sunt demult printre noi, si care nu mai au nevoie de vanzari si promovare. Se putea explica foarte bine ce presupune muzica din partea artistului si cata munca, investitie si efort depune el, practic, pentru nimic in ziua de azi.

Patronii mai sus mentionati au fost si ei cei care au avut ocazia sa educe publicul in favoarea industriei, ocazie pe care au dat-o la schimb pentru niste banuti si cateva perechi de sani. Nu exista asa ceva precum “dam ce se cere”. Ei au dat ce au vrut iar publicul a inghitit fara sa clipeasca. Nu s-a promovat masiv, decat cu mici exceptii, arta muzicala si valoarea ei si din cauza asta nu exista un echilibru intre genurile muzicale.

Discutiile privind industria asta s-au raportat tot timpul la artist si la ascultator, si mai putin la intermediarii dintre ei. Intermediari care, daca nu isi fac datoria, astfel incat muzica sa ajunga de la artist la ascultator intr-un mod cat mai ieftin, convenabil si in cantitati suficiente pentru ascultator, publicul e nevoit sa se indrepte catre net. Internetul pe langa faptul ca incurajeaza pirateria si defavorizeaza artistul cat si ascultatorul, mai defavorizeaza si intermediarul, implicit casa de discuri, tv, radio, fapt care nu face decat sa ma bucure.

Mi se pare mai mult decat corect ca toata industria sa se indrepte catre online, un mediu atat de ieftin si accesibil. Internetul ajunge incet, incet sa fie intermediarul de care vorbeam, si nu mai e nevoie ca muzica sa treaca prin atatea filtre. Acum artistul, casa de discuri, radioul, tvul pot cu usurinta sa vada exact parerile ascultatorului, si mai exact “ce se cere”, astfel internetul ajungand sa influenteze si celelalte medii audio-video inca foarte populare.

Mereu au fost pareri cum ca publicul e indiferent fata de muzica, si pe buna dreptate, ca nu cumpara. Dar au fost si voci care criticau artistii, ba legat de calitatea si de cantitatea de muzica produsa, ba legat de cat de ‘comercial’ este artistul. In schimb nu se prea vorbeste de cine a indus situatia de fata.

E adevarat ca publicul nu cumpara muzica, dar nu el pune preturile imense pe cd-uri si casete. 20 RON nu ar parea o suma atat de tragica, luata ca atare, dar in comparatie cu costul producerii unui cd este imensa. Vanzarile din Romania insa sunt invers proportionale cu cele din afara. Daca internetul in SUA, spre exemplu, a redus semnificativ numarul vanzarilor de discuri, dar ele inca existand, la noi n-a mai avut ce sa reduca.

Un gen de muzica, zic eu, destul de ascultat la noi in tara, care a avut de suferit direct din toate astea, a fost rap-ul. Apogeul a fost atins in ‘98 si de atunci e intr-o continua cadere. Sau a fost, pana cand netul a capatat puterea pe care o are azi. In ultimii ani nu pot sa zic ca nu am avut parte de materiale bune. Am avut parte de materiale chiar foarte bune, insa nivelul lor de promovare pe tv sau radio a fost practic nul. Singurele posibilitati pentru ca rapul sa fie promovat, nu in online, e fie calitatea produsului, si aici ma refer in mod special la tot ce se intampla la Okapi Sound cu Agresiv, Grasu XXL, Guess Who, Spike, JJ etc, unde nu cred ca poate nega nimeni calitatea si profesionalismul oferite de ei, fie prin ‘comercializare’ unde cazul lui Puya era mai mult decat evident. Dar el a facut mai mult decat ’sa se vanda’. A deschis o poarta pentru hip-hop catre radio si tv, si sunt extrem de putini cei care ii acorda meritul pentru asta.

Sper totusi ca ce-a facut Puya sa fie doar varful aisbergului si nu apogeul rapului la noi din ‘98 incoace, si ca Grasu sa fie cel care depaseste limita atinsa de Puya, si cu urmatoarele albume sa duca mai departe si mai sus muzica asta. In momentul de fata mi se pare ca Grasu e cel care urmeaza sa dea verdictul in ceea ce priveste rapul romanesc, cu albumul care urmeaza sa iasa.

Succesul pe plan muzical al lui Puya consta, cred ca si din perspectiva lui, in ‘Undeva in balkani’ si mai nou ‘Change’, asta insemnand 2 singleuri. In schimb Grasu, din cate imi amintesc eu, a avut un album practic de debut pentru publicul larg, compus in totalitate din hituri, album conceput in 2001-2002 si aparut in 2006 ? Si totusi a rupt la modu grav ! Iar albumul care urmeaza sa iasa in 2009 cu sound de peste 2009, cel putin pentru romania, zic eu ca va pune rapul, indiferent de ce forma comerciala capata, acolo unde ii este locul.

Totusi ma intreb cum ar ‘arata’ muzica in ziua de azi, fara sani, bu*i si par blond..

Citeste si:
  1. Comentariu lasat de Ratz` in 1 November 2009 la ora 22:45

    excelent guest-post smug .. foarte tare .. de acord cu tine in legatura cu Grasu . cred ca cu toti asteptam albumu` lui big grin/

  2. Comentariu lasat de tudor in 1 November 2009 la ora 23:05

    apogeul vanzarilor rapului a fost in 2002 nu in 1998.

    Irefutabil 140.000
    Compilatia Casa 100.000

    si nu numai.

  3. Comentariu lasat de Flaviu in 1 November 2009 la ora 23:21

    Foarte bine punctat. Oricum, treaba e moarta de foarte multa vreme.

  4. Comentariu lasat de DeMaio in 1 November 2009 la ora 23:25

    Ce să ducă, bre om, mai departe? Manelele lui Puya? Păi vorbeai mai sus de educaţie. Asta vrei să fim educaţi?

  5. Comentariu lasat de Florin Grozea in 1 November 2009 la ora 23:45

    Cel mai bun articol de până acum, din serie. Iar ca să-ți răspund la întrebarea de la final: Trist, mult mai trist happy

    Sunt de acord de asemenea cu afirmația că Puya (re)deschide drumul pentru genul hiphop deși fanii hiphopului ’clasic’ îl consideră prea comercial. Până la urmă de asta era nevoie: de un artist talentat (și accesibil) care să redeschidă gustul pentru un stil care se îngropase în underground.

  6. Comentariu lasat de Alex in 2 November 2009 la ora 01:17

    Bine Petcule! Foarte tare postul! Ai pus punctul pe i ! Mi-a placut… fara sani, b*ci si par blond… hmmm… happy

  7. Comentariu lasat de mamafaka in 2 November 2009 la ora 07:31

    bravo Andrei, dar fara bu*i, sani si par blond n-ar fi existat nici viata pe pamant.

  8. Comentariu lasat de Legee in 2 November 2009 la ora 09:11

    Foarte tare articolul!

    treaba cu puya insa ma depaseste…nu inteleg care e problema????Ceea ce face omu` in momentul de fata, in America e considerat Hip-Hop!!!!…Lil`Wayne ar fi cel mai bun exemplu, pe care se pare ca l`a urmat si el…si foarte bine a facut!

  9. Comentariu lasat de mihai in 2 November 2009 la ora 10:56

    bine punctat! ar fi interesant de vazut daca sisu va reusi ceva, ca vad ca nu l-ai mentionat

  10. Comentariu lasat de mihnea doru in 2 November 2009 la ora 12:50

    cu siguranta sisu nu va reusi…la cate probleme are cu politia

  11. Comentariu lasat de M in 2 November 2009 la ora 13:25

    sunt de acord cu ce s-a scris aici referitor la casele de discuri. nu prea sunt de acord cu discutia despre hip-hop-ul romanesc. consider ca genul nu a evoluat. lipsesc elementele moderne de sound – vezi ce synth-uri foloseste timba….
    Au fost uitate radiourile care au un rol f important in “piatza”. de fapt oamenii de radio decid ce piese intra in promovare si desi toti sustin ca sunt satui de genul “pic-poc” house, nu accepta nici un alt gen in acest moment. ei sunt cei care fac playlist-ul din 10 piese , toate pe acelasi gen muzical si …. culmea… mai si seamana intre ele.

  12. Comentariu lasat de Andrei Petcu in 2 November 2009 la ora 13:26

    Mersi mult de pareri !
    @mihai N-am mentionat multe nume din hip-hop-ul romanesc. In momentul de fata si in contextul promovarii hip-hop-ului, mc-ii cei mai de referinta, clar sunt Grasu si Puya. As fi putut sa vorbesc foarte usor de cat de influenti sunt B.U.G. Mafia dar ei sunt deja un brand.
    Sisu, fara indoiala se numara printre cei care fac muzica buna dar nu ar avea nici o sansa la un target mai larg decat cel hip-hop, implicit prin radio, tv, cum au avut si au Puya, Grasu ..

  13. Comentariu lasat de Andrei Petcu in 2 November 2009 la ora 13:36

    Pai fara pic de sustinere, cum sa evolueze hip-hop-ul ? Pentru cine sa evolueze ?

    Eu stiu un caz recent, de patron de radio mare care sa spuna ca nu promoveaza nici o piesa decat daca e deja hit. Si ma gandesc ca nu e singurul care face asa.

    Daca o piesa rap, care suna marfa, e comerciala, vine si cu clip, primeste un astfel de raspuns de la radio, pai de ce si-ar mai pierde cineva zile si bani in studio ? Daramite sa mai si evolueze genul respectiv.

  14. Comentariu lasat de Frankie Detergent in 2 November 2009 la ora 13:43

    cum sa educi? deobicei cand se spune muzica buna, se refera mai cu seama la fond nu la forma. nu vad cum poti baga pe gat romanului sentimente cu care nu este de acord sau nu le simte. de ce ar vrea romanul sa asculte o muzica bleaga precum feist, daca stie ca nu astea sunt starile romanului de succes?
    singura educatie ar fi sa ne mearga economia mai bine, si sa speram ca nu suntem chiar asa “latini”, si ca se va face loc si de spiritualitate (nu religie sad ).

  15. Comentariu lasat de Legee in 2 November 2009 la ora 13:44

    50 Cent,Snoop Sogg,The Game …si multi altii au ajuns unde au ajuns chiar prin problemele cu politia.Nu exista reclama negativa sau pozitiva….e doar reclamawinking…mai ales ca in ganxta rap (unde intra si Sisu) da bine o poveste de genuhee hee

  16. Comentariu lasat de DeMaio in 2 November 2009 la ora 13:47

    Ce legătură are economia cu educaţia, că eu nu reuşesc deloc să o detectez? Crezi că mai mulţi bani înseamnă îmbunătăţirea gradului de cultură? Păi, nu, e plină lumea de melteni cu bani, de scursuri ale societăţii care de-abia se semnează, dar pe care populaţia asta imbecilă îi consideră vedete. Cultura, gradul de cunoştinţe acumulat nu are legătură cu economia. Dacă vrei, poţi să creşti fără să investeşti foarte mult. Aşa că ne rezumăm la a spune că nu avem vârfuri care să tragă după ele, ci doar care scufundă şi mai mult.

  17. Comentariu lasat de Andrei Petcu in 2 November 2009 la ora 13:56

    @Frankie Detergent Ma refeream mai degraba la aprecierea muncii depuse de artist si la indiferenta de care da dovada publicul roman fata de muzica. Daca publicul era educat in sensul asta, nu mai era nevoie sa i se bage pe gat nimic.
    In schimb poti vedea cum i se baga pe gat romanului acelasi dance/pop/house de aproape 20 de ani ?

  18. Comentariu lasat de Sezian in 2 November 2009 la ora 14:25

    bravo! de acord!

  19. Comentariu lasat de Nicolae Omidu in 2 November 2009 la ora 14:53

    pai sa stii ca areun rol foarte important ,insa din pacate nu pentru orice om ..si iti dau exemplu multi vor sa citeasca, sa cumpere carti,dar datorita salariilor nu isi permit nici macar cartile din colectiile ce apar cu cotidienele mioritice ,sa numai vorbesc de autori mari a caror carti se vand si la 300ron sau mai mult… insa si chestia asta e cu dus intors si iti dau oarecum si dreptate …ca multi ar vrea bani ca sa rupa foi din acele carti sa treaca numele iubitelor mondene pe care le-au f#@ut …chestia cu educatia tine de fiecare si mi se pare ca educatia cea mai buna si dragostea pentru arta si cultura trebuie sa iti vina in primul rand de acasa ,de la familie,si pe urma sa o ‘upgradezi’ in scoala,liceu,facultate….

    cat despre post ….BRAVO Andrei ai mare dreptate happy

  20. Comentariu lasat de adi_galagie in 2 November 2009 la ora 15:15

    da frate.. atat e de zis.. ai transpus adevarul gol-golut in cateva cuvinte.. bine.. mai multe hee hee ideea e ca muzica in romania e la pamant.. si vorba ta.. asteptam cu foarte mari emotii albumul lu’ Grasu.. el mai poate face ceva in privinta asta.. URA !

  21. Comentariu lasat de maria in 2 November 2009 la ora 15:16

    reusit articol. felicitari! intradevar cam asta e treaba la ora actuala.

  22. Comentariu lasat de Liviu in 2 November 2009 la ora 15:55

    intr-un cuvant… industria romaneasca e de c***t !
    felicitari pt articol… ” te pup stolo kiss

  23. Comentariu lasat de Anxious Schizoid in 2 November 2009 la ora 16:31

    Nu înţeleg cum educaţia muzicală e de vină pentru situaţia actuală a industriei muzicale din România. Să-l spânzurăm pe Beethoven că el a îndrăznit să facă muzică pentru suflet şi nu pentru bani, aşa cum fac cei din ziua de azi, iar la sfârşit el nu a rămas cu nimic din munca lui. După părerea mea articolul e o tâmpenie. Aberaţii, peste aberaţii.
    Era o întrebare la final “cum ar ‘arata’ muzica in ziua de azi, fara sani, bu*i si par blond..”, eu zic să-l întrebi pe Puya, am auzit că noul lui videoclip e după reţeta “3 fete, arata bine, noi turnam sampanie pe ele, ne distram, ne simtim bine…”

  24. Comentariu lasat de DeMaio in 2 November 2009 la ora 16:50

    Cred că ai auzit bine. Asta ca să nu spun că în ăla de dinainte, adică a doua manea cu Hora, au adus-o pe una care arată ca un 336 în depăşire şi are două ţâţe mai mici decât ce ne punea Năstase să-i numărăm happy Mare artist, mare rău happy

  25. Comentariu lasat de Bogdan Moon in 2 November 2009 la ora 17:13

    Hai ca mai facut sa rad laughing, dar cam e si adevarat..

  26. Comentariu lasat de Andrei Petcu in 2 November 2009 la ora 17:55

    Suntem in 2009. Ia aproximeaza-mi cati insi, dupa educatia muzicala din scoli asculta si aprecieaza muzica simfonica, clasica (nu ca mi-ar displacea, dimpotriva), si cati asculta muzica noua, fresh? Daca tot se face educatie de gen, sa fie macar updatata si la prezent, la ce e actual, ca in prezent traim.

  27. Comentariu lasat de Frankie Detergent in 2 November 2009 la ora 20:08

    ti-as raspunde, dar ar fi un raspuns ontopic, si nu vad de ce am vb prea mult despre prostiile astea(gen industria muzicala, sau romania), cu ce ne-ar fi de folos. partile offtopic is cele interesante.

  28. Comentariu lasat de RimmeR in 2 November 2009 la ora 21:10

    Impartasesc aceeasi idee cu Andrei. De o buna bucata de vreme nu se mai poate vorbi despre o “industrie muzicala” la noi, pentru ca tehnic vorbind, industrie defineste economic o zona cu alte perspective. Casele de discuri cer imposibilul cu finantare zero, artistul nu este lasat sa faca ce vrea, canta ce i se impune, pretul CD-ului este colosal pentru puterea de cumparare romaneasca, iar cumparatorul are internet. Iata datele problemei. Concluzia este deosebit de simpla. Nimeni nu mai cumpara muzica. Artistii traiesc din concerte, dar nici treaba asta nu va dura la nesfarsit. De pilda in Bucuresti lumea s-a cam saturat de muzica si nici la concerte nu se mai ingramadesc oamenii asa cum o faceau pana in urma cu cativa ani.
    Din propria experienta spun, ca toti consumatorii de muzica autentici se vor fani, dar uita elementul esential care te defineste ca fan: cumperi originalul si vii la concerte. Ce fan este cel care downloadeaza intens, iar la un concert nu a fost niciodata in viata lui, in ipoteza in care pretului unui bilet pentru un concert nu a sarit decat rareori de 20 de RON. Unde este industria muzicala in Romania ? La morga!

  1. uberVU - social comments in 2 November 2009

    Social comments and analytics for this post…

    This post was mentioned on Twitter by mondeninfo: Ati citit guest-post-ul zilei? Despre industria muzicala din Romania… despre online si hip-hop-ul romanesc, Puya etc. http://bit.ly/3uOSrF...

Lasa un comentariu